czwartek, 28 listopada 2013

ALB: Opowiedz o sobie

Powiedz kilka słów o sobie i zadaj pytania innym.


Pamiętaj, że forma czasownika w 2 os. l.mn., prócz „wy”, oznacza także formę grzecznościową (pan, pani, państwo).

Powiedz, jak się nazywasz
Si quhesh/quheni?   

Jak się nazywasz/pan nazywa?
Si e ke/keni emrin?
Si të/ju quajnë?
Quhem/jam/më quajnë/emri im është… – Nazywam się…

Powiedz, że ci miło
Gëzohem që u njohëm.
Miło mi cię/pana poznać.
Gëzohem që të/ju njoha.
Gjithashtu. – Mnie również.

Powiedz, ile masz lat
Sa vjeç(e) je/jeni? – Ile masz/ma Pan lat? (vjeç dla r.m., vjeçe dla r.ż.)
Jam 25 vjeçe. – Mam 25 lat.

Powiedz, skąd jesteś
Nga je/jeni? – Skąd jesteś/pan jest?
Ku banon/banoni? – Gdzie mieszkasz/pan mieszka?
Jam nga Polonia, por banoj në Bullgari. – Jestem z Polski, ale mieszkam w Bułgarii.

Powiedz, czym się zajmujesz
Me çfarë merresh/merreni? – Czy się zajmujesz/pan zajmuje?
Çfarë të intereson? – Co cię interesuje?
Ku punon/punoni? – Gdzie pracujesz/pan pracuje?
Çfarë profesioni ke/keni? – Jaki jest twój/pana zawód?
Çfarë bën në kohën e lirë? – Co robisz w wolnym czasie?
Punoj si avokat. – Pracuję jako adwokat.
Punoj në spital. – Pracuję w szpitalu.
Jam studente. – Jestem studentką.
Më pëlqen të bëj sport. – Lubię uprawiać sport.
Shikoj shumë filma dhe lëxoj libra. – Oglądam dużo filmów i czytam książki.
Më pëlqen të shëtis. – Lubię spacerować.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz